• Matilda Kivinen

Vuosikymmen peruutuspeilistä ja tuulilasista

Vuosi ja vuosikymmen vaihtui. Kymmeneen vuoteen mahtuu paljon tekemistä, tapahtumia ja ilmiöitä. Tänä aikana arki on nopeutunut. Ainakin tuntuu siltä, vaikka kello taitaa käydä ihan samaa vauhtia kuin aina. Tuntuu, että always online on yhä vahvemmin läsnä. Taskussa on useita kanavia ja foorumeita, missä olemme, olematta läsnä. Tässä ajassa korostuu se mitä minä haluan ja milloin minä haluan. Enää ei odoteta viikkoa suosikkisarjan seuraavaa jaksoa, vaan kaikki saatavilla oleva tykitetään niin nopeasti kuin pystytään.


Yritysmaailmassa on tapahtunut selkeä muutos: agendalla on ihmisen kasvu. Ihmisyys ja ihmisen ymmärtäminen on nostettu johtoryhmän esityslistalle. Yhä useampi johtaja uskoo, että ihmisissä piilee liiketoiminnan menestyksen salaisuus ja ymmärtämällä ihmisiä osataan tehdä oikeita toimenpiteitä kestävän menestymisen mahdollistamiseksi. Tämä näkyy mm. siinä, että kuluneen vuosikymmenen aikana monet termit ovat ottaneet paikkansa bisnespuheissa: asiakaskokemus, yrityskulttuuri, työntekijäkokemus, käyttäjäkokemus jne. Kokemus toistuu yhä useammissa yhteyksissä, ihmislähtöinen etuliite vain vaihtuu.


Paljon on muuttunut, mutta mikä muutos on hyvää


Kaikki teknologinen kehitys ei ole välttämättä hyvää, vaan osa on helppoja ”quick fixeja”. Helppo tehdä, helppo unohtaa. Niillä harvemmin saadaan pysyvää parannusta aikaiseksi. Onko helppous aina oikea draiveri?


Haluan uskoa, että ihminen liiketoiminnan keskiössä on tullut jäädäkseen. Seuraava aalto onkin syventyä ihmiseen, yrittää ymmärtää häntä paremmin. Teknologiapohjaisista quick fixeistä mennään syvemmälle. Se teettää työtä, mutta kehitys pysyy pidempään. Lihaksiakin pitää jaksaa treenata pitkäjänteisesti, eikä lyhyt tauko niitä haihduta olemattomiin. Jos siis haluaa kehittää tietoja ja taitoja, pitää aivolihas laittaa töihin. Pitkäjänteisesti. Helpot ja kivat viihdesarjat eivät kehitä. Tietenkin viihdettäkin pitää olla, mutta sopivassa suhteessa kehittymiseen.


Mikä sitten muuttuu seuraavan vuosikymmenen aikana ja millaista muutosta sinä haluat viedä eteenpäin?


Mielestäni meidän kaikkien tulee kantaa vastuuta ympäristöasioiden lisäksi monista muista yhteiskuntaan ja kestävään kehitykseen liittyvistä asioista, kukin omalla sarallaan. Ei tehdä enemmän, vaan tehdään paremmin. Tämä voi vaatia uusien taitojen oppimista tai vanhojen kehittämistä tai poisoppimista. Omien vahvuuksien tunnistaminen ja itsensä johtaminen tulee varmasti korostumaan tulevina vuosina. Tässä informaatiotulvassa on aika-ajoin vaikeuksia löytää se olennainen. Yhä useammin pitää katkaista yhteys massiiviseen informaatiovirtaan, vain kuullakseen omat ajatukset. Kyky hidastaa nopeutuvassa maailmassa on vahvuus, joka auttaa jaksamaan.


Minun tavoitteeni seuraavan vuosikymmenen aikana on saada kutsu linnanjuhliin! Olen miettinyt, että se lienee mahdollista, jos on mukana rakentamassa jotain yhteiskunnallisesti merkittävää. Sellainen rakennusprojekti ei tapahdu nopeasti eikä yksilösuorituksena. Oletko mukana?



Onnea matkaan uudelle vuosikymmenelle!


​​

Antti Harjuoja

Kirjoittaja toimii Milestonessa ja Nextmilessä kulttuurinmuotoilijana ja liiketoiminnan kehittäjänä.


Milestone  |  postia@milestone.fi  |  +358 20 773 9630 

  • LinkedIn - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2019 by Milestone.