top of page
  • Mirva Puranen

Monster-aamu: Miten systemaattisella kulttuurityöllä onnistutaan strategiassa


Yrityksen menestys perustuu hyvään strategiaan. Strategia puolestaan sisältää tietyt päämäärät sekä kartan, miten niihin päästään. Miksi on yrityksiä, joissa nämä päämäärät toteutuvat, ja toisissa ei?

Tätä pohdittiin helmikuussa Monster-aamussa Milestonen toimitusjohtaja, kulttuurimuotoilija Elina Aaltolainen-Harjuojan johdolla. Elinalla on tähän varsin yksiselitteinen vastaus:

– Päämääriä ei saavuteta, koska laiva törmää jäävuoreen, jonka nimi on yrityskulttuuri.

Sanojensa tueksi Elina kertoo esimerkin yrityksestä, jossa pitäisi saada aikaan uusia tuotteita. Johto kertoo työntekijöille, että nyt pitää olla ketteriä ja rohkeita. Muutaman kuukauden päästä huomataan, että mitään ei tapahdu. Mistä oikein on kyse?

– On hyvä tiedostaa, että mitään ei saa julistamalla. Pitää ymmärtää, että rohkeuden koti on turvallisuus, Elina vakuuttaa.

Ideaalissa yrityskulttuurissa ymmärretään se, että kaikki ovat yksilöitä ja erilaisia ja hyväksytään se. Seuraava askel kohti turvallisuuden tunteen saavuttamista on pystyä hyödyntämään tätä ymmärrystä tavoitteellisessa tekemisessä.

– Tehokkuutta ei synny osaamisen tai käyttäytymisen samankaltaisuuksista, Elina muistuttaa.

Minkälainen ihminen pohjimmiltaan on?

Mirva Puranen,

Manager, Job Seeker Services Monster


bottom of page