• Eero Pihlava

Unelmakulttuuria rakentamassa


Milestone järjesti 18.5.2018 asiakkailleen yrityskulttuuri K18-tilaisuuden. Eero kirjoittaa tilanteesta tilaisuudessa heränneistä ajatuksistaan kaksi blogia. Ensimmäinen löytyy täältä.

Tapahtumatoimisto Tapauksen toimitusjohtaja Timo Aalto piti tilaisuuden vaikuttavimman puheenvuoron. Asiaan vaikutti erityisesti se, että hän puhui asiantuntijan roolin sijaan omastaan – itsestään ja perustamastaan yrityksestä. Asiantuntijoiden abstrakti puhe vaatii usein pinnistelyä, jotta sitä ymmärtäisi. Omakohtaiset kertomukset taas käsittelevät asioita arkipäivän tasolla ja koskettavat tunteen tasolla. Siinä syy kokemukseeni vaikuttavuudesta.

Aalto kertoi puheenvuorossaan Tapauksen yrityskulttuurista. Toimitusjohtaja aloitti tapahtumatoimiston perustamisesta ja keskusteluista yhtiökumppanin kanssa. Parivaljakko sopi, että yrityksessä keskitytään numeroiden sijaan erityisesti siihen, että työntekijöillä on hyvä fiilis. “Tullaan aamulla töihin, laitetaan villasukat jalkaan ja ollaan yhtä perhettä”, Aalto sanoi hymyillen kuvatessaan ajatteluaan.

Timo Aalto kertoi puheen aikana mm. Yritysarvojen merkityksestä, rekrytoinneista ja Tapauksen tasavertaisesta bonusjärjestelmästä. Nostan mainittujen asioiden sijaan esille kuitenkin kaksi muuta. Aallon puheesta jäi erityisesti mieleen henkilöstöhallintoa varten tehty työhyvinvoinnin vuosikello ja ristiriita, josta kerron myöhemmin enemmän.

Henkilöstön hyvinvointisuunnitelma vuosikellona

Tapauksen henkilöstöjohtamiseen kuuluu vuosikellon suunnittelu, jonka tehtävänä on viestiä työntekijöille kaikki asiat, jotka yritys toteuttaa vuoden aikana henkilöstön hyvinvointiin liittyen. Aalto esitteli vuosikellon yleisölle keynote-esityksessään. Suunnitelma sisälsi mm. säännöllisiä esimiestapaamisia, juhlia, työpaikan pihalle perustettavan kanalan ja paljon muuta.

Aalto mainitsi, että asia on todella merkittävä, sillä ihmiset eivät osaa arvostaa asioita, joita he eivät näe. Vuosikellon kautta koko henkilökunta voi arvioida työnantajan panostusta henkilöstön hyvinvointiin. Aallon mukaan henkilöstö on yrityksen merkittävin pääoma ja sen tähden Tapauksessa pyritään kohtelemaan henkilöstä yhtä hyvin kuin asiakkaita.

– Yrityksemme arvo (henkilöstö) kävelee joka aamu ovesta työtehtäviinsä. Yritämme tehdä asiat niin, että he saapuvat seuraavanakin päivänä takaisin, Timo Aalto totesi.

Ristiriita hyvän meiningin ja hyvän palautekulttuurin välillä

Sitten se ristiriita, johon viittasin. Puheensa aikana Timo Aalto totesi, että Tapauksen yrityskulttuurin luomiseen liittyi alussa vaikea ristiriita. Aalto kertoi ajatelleensa, että unelmakulttuurissa tulisi kaikilla olla aina hyvä meininki. Oletus johti siihen, että yrityksessä välteltiin kriittisen palautteen antamista, vaikka sen tiedettiin olevan paikoin jopa välttämätöntä.

Tapahtumatoimistossa kiinnitettiin ristiriitaan huomiota ja he alkoivat kehittää palautekulttuuria. Aalto kertoi, että kehitystyön aikana hän oivalsi hänelle henkilökohtaisesti paljon merkinneen asian: viha ole rakkauden vastakohta, vaan välinpitämättömyys. Ajatus ja siihen liittyvä oivallus rohkaisi toimitusjohtajaa antamaan korjaavaa ja rakentavaa palautetta kannustavan palautteen lisäksi.

Hieno oivallus, eikö?

Kirjoittaja Eero Pihlava toimii Milestonessa kulttuurimuotoilijana ja sisällöntuottajana.

Ota yhteyttä Eeroon kun haluat organisaatioosi (tai tiimiisi) ylläkin kerrottua palaute- tai rohkeaa ja epäonnistumisista oppivaa kulttuuria.

044 202 5460

eero.pihlava@milestone.fi


Milestone  |  postia@milestone.fi  |  +358 20 773 9630 

© 2019 by Milestone.