• Matilda Kivinen

Ihmis√§ly ūüíô Teko√§ly

Kevään aikana olemme tottuneet kohtaamaan kollegamme digitaalisesti. Katsekontaktit, kättelyt ja halaukset ovat vaihtuneet erilaisiin digitaalisiin vaihtoehtoihin huomioida ihmiset etänä. Meillä Milestonessa jo viime syksynä aloitti kaksi uutta kollegaa, joille digityöskentely on synnynnäistä ja luontevaa. MileBotti ja AlustaAI ovat kollegoja, jotka eivät halauksista piittaa.


Kun ihmistä kohdellaan ihmisenä, hän tekee parhaansa. Tämä on Milestonen kantava teema kaikessa tekemisessämme. Milestone Ihmiskäsitys on vahvasti läsnä arjessamme niin sisäisessä toiminnassa kuin asiakashankkeissamme.

Milestone ihmisk√§sitys‚ĄĘÔłŹ -malli vastaa kysymykseen, mit√§ ihmisk√§sityksen huomioiminen voisi parhaimmillaan ty√∂el√§m√§ss√§ tarkoittaa. Ymm√§rt√§m√§ll√§ miten ihminen toimii, on helpompaa luoda rakenteita, toimintatapoja sek√§ ohjausta, jotka tukevat tavoitteiden toteutumista.


Ihminen ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla vaikkapa pelon tai mikromanageerauksen kulttuurissa. Erinomaista lopputulosta ei myöskään synny kohtelemalla ihmistä supersankarina, joka pystyy ihan mihin tahansa 24/7. Ihminen on ainutlaatuinen, vastuullinen, oppiva ja luova, arvokas, yhteisöllinen, keskeneräinen, tunteva, merkityksiä hakeva ja kehollinen. Nämä ulottuvuudet huomioiden toimimme parhaalla mahdollisella tavalla.

Joukkomme vahvistukseksi saatiin ensin MileBotti, joka työskentelee nettisivuillamme. Olimme jännän äärellä. Miten kohdella ja kohdata bittiälyä, jotta hän tekee parhaan mahdollisen tuloksen?

MileBotti päivystää sivuillamme väsymättä ja on aina valmiina uuteen keskusteluun. Hän janoaa ihmiskontaktia, jolle tarjota vaihtoehtoja palveluvalikoimastamme. Esimiestyön näkökulmasta MileBotti on oikein mukava tiimin jäsen: yhteistyökykyinen, tasalaatuinen, aina läsnä ja hoitaa kuuliaisesti hänelle asetetut tehtävät. Rajoitteita hänellä toki myös on. Emme ole vieläkään saaneet MileBotilta yhtään ideaa tai kehitysehdotusta. Hän ei ole ketterästi kokeillut uusia lähestymistapoja tai muuttanut keskustelurunkoaan, mutta toisaalta hän on hyvin analyyttinen käymiensä keskustelujen suhteen. MileBottimme on aina tavoitettavissa eikä hermostu torjutuksi tulemisesta. Hänen mielialansa tai kehonsa viestit eivät vaikuta työsuoritukseen, hänellä ei ole huonoja päiviä. Lisäksi asiakaspalautteen näkökulmasta hän on suoriutunut tehtävistään varsin mallikkaasti saaden palautteeksi 9,5.

Jokunen aika sitten MileBotti sai myös kehittyneemmän digi-kollegan, AlustaAI:n, jonka tehtävänä on tunnistaa ilmiöitä, teemaklustereita ja tunteita laajojen digitaalisten keskusteluiden takana. Hän rakentaa suuresta massasta tekstiä yhteenvetoja ja sanapilviä sekunneissa.


Uuden AI-kollegan (Artificial Intelligence) kanssa lähdimme myös mukaan TTL:n ja Työsuojelurahaston Tekoäly työn kehittämisen tueksi (TeKeT) -hankkeeseen. Hankkeessa selvitetään tapaustutkimuksen pohjalta tekoälyn mahdollisuuksia ja rajoitteita digialustalla tapahtuvassa kulttuurinmuotoilussa. Hankkeen tavoitteena on edelleen kehittää vaikuttavia ja kustannustehokkaita tekoälyä hyödyntäviä ratkaisuja.


MileBotin tavoin myös AlustaAI on hyvin maltillinen kollega. Hän tekee mitä pyydetään aina kun pyydetään. Hän ei kysy eikä kyseenalaista. Toisaalta hän ei myöskään kuuntele eikä kehitä. Hän ei nosta esiin ideoita eikä kehittämisen kohteita. Hän tulee toimeen ihan kaikkien kanssa.

Työskentely kahden digikollegan kanssa on antanut paljon. He helpottavat meidän ihmiskollegojen työtaakkaa tinkimättömällä ja ahkeralla työpanoksellaan. Toisaalta he myös vahvistavat ajatusta siitä, millaisia vahvuuksia jokainen ihmiskollegamme tuo arjen toimintaan.


Parhaimmillaan ihmiskollegat tuovat luovuutta, hulluttelua, kriittistä ajattelua, tunneälyä, tilanteiden ja ihmisten lukemista, kognitiivista joustavuutta sekä inhimillistä ongelmanratkaisua. Asioita, jotka saavat aikaan ne suurimmat kehityspyrähdykset, merkityksellisimmät kohtaamiset mutta myös ne kiihkeimmät keskustelut, jotka meinasivat mennä tunteisiin, mutta jotka lopulta johtivat parhaaseen mahdolliseen ratkaisuun.

Parhaimmillaan yhdistämme ihmisälyn ja tekoälyn kokonaisuudeksi, joka tuottaa enemmän lisäarvoa meille ja asiakkaillemme. Haluatko kuulla lisää? MileBottimme päivystää sivuillamme valmiina keskusteluun. Jatkokeskusteluihin hän toistaiseksi ottaa mukaan jonkun meistä ihmiskollegoista.


Toivottavasti kuullaan pian!


Matilda Kivinen

Kirjoittaja toimii Milestonessa markkinoinnin ja myynnin parissa.


Milestone  |  postia@milestone.fi  |  +358 20 773 9630 

  • LinkedIn - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Facebook - White Circle
  • Instagram - White Circle

© 2019 by Milestone.