Milestone  |  postia@milestone.fi  |  +358 20 773 9630 

© 2019 by Milestone.

  • Matilda Kivinen

Merkitystä metsästämässä


Sana miksi pitää sisällään mielettömien mahdollisuuksien maailman. Oikeastaan, ei ole asiaa, jota ei voisi tarkastella kysymyksen miksi -kautta. Ainakaan, jos kysyy neljä vuotiaalta, jonka joka toinen sana on Miksi.

Tämä loputon uteliaisuus syy-seuraussuhteista on jopa hämmentävän ihailtavaa. Välillä erityisen turhauttavaa: jokaista vastausta seuraa uusi ihmettely, että miksi.

Usein työelämässä huomaa tekevänsä jotain vain, koska niin on aina tehty tai koska näin kuuluu tehdä. Toisaalta välillä tekisi mieli kysyä ja kyseenalaistaa Miksi? Seuraavaksi huomaa pohtivansa, miksi miksi tuntuu kyseenalaistamiselta, vaikka aidosti haluaa vain ymmärtää toiminnan syy-seuraussuhteita. Miksi pyrkimys ymmärtää voi saada negatiivisen sävyn?

Leanissä käytetään usein viisi miksi -analyysia. Sen tarkoituksena on selvittää tuotannon häiriöiden perimmäinen syy. Kysymällä viisi kertaa perättäin miksi saadaan syvempi ymmärrys taustoista ja mahdollistetaan syy- ja seuraussuhteiden selvittäminen. Analyysi vie usein pohjimmaisen syyn tai perustelun luo mahdollistaen siten muutoksen. Toisaalta se voi myös viedä pohjan koko kyseenalaistetulta asialta, jolloin voidaan keskittyä tärkeämpiin kysymyksiin tuotannossa.

Välillä meidän aikuistenkin olisi hyvä pysähtyä kysymään MIKSI. Jos ei viidellä perättäisellä kysymyksellä, niin ainakin muutaman tarkennuksen kautta - Miksi teen sitä mitä teen?

Kun asioita pohdiskelee kuten kyselyikäinen ja antaa itselleen mahdollisuuden nähdä pohjimmaisia syitä, arvoja tai tarpeita toimintansa takana voi oppia itsestään. Kun samaan miksi -pohdiskeluun lisätään positiivisten tunteiden kokemus, voidaan löytää oman elämän merkitys. Mitä teen ja miksi, silloin kun koen onnistuneeni ja saavuttaneeni jotain. Miksi?

Jos haluat kuulla miten linkittää organisaatiosi visio henkilöstönne työn merkityksen kokemukseen, ole meihin yhteydessä. Vähintäänkin saamme aikaan mielenkiintoisen kohtaamisen ja parhaimmillaan voimme rakentaa yhdessä yrityskulttuurin, jossa työn merkitys motivoi ja sitouttaa henkilöstönne tekemään parhaansa!

Matilda toimii Milestonessa yhteyspäällikkönä ja kulttuurimuotoilijana.

Matilda Kivinen

p. 040 1609141

matilda@milestone.fi

#kulttuurinmuotoilu #CX #palvelukulttuurinmuotoilu #merkitys #motivaatio